TEORIJSKE PROPOZICIJE I UPRAVLJAČKE KONTROVERZE IZGRADNJE SISTEMA VISOKOG OBRAZOVANJA Marginalije o ideološkim, političkim i ekonomskim dimenzijama značaja nauke danas

Master studij, Univerzitet u Istočnom Sarajevu, Fakultet poslovne ekonomije Bijeljina, Bijeljina, Republika Srpska, Bosna i Hercegovina
Bosna i Hercegovina


Apstrakt

Nerazumijevanje savremenog svijeta, a posebno društvenog i ekonomskog odnosa na kome danas počiva civilizacija zakonomjerno ne dovodi do djelotvornog podešavanja ciljnih performansi, ali, nažalost, proizvodi sve ono što smo željeli da izbjegnemo; recesiju, nezaposlenost, odsustvo perspektive, egzistencijalni rizik, etičku i emocionalnu degradaciju!? Nerazumijevanje strukturnih osnova i zakonitosti funkcionisanja društvenog i ekonomskog sistema je posljedica neznanja i brojnih dogmi i predrasuda, što ograničava mogućnosti pojedinca, poslovnih entiteta i države. Temeljne spoznaje o promijenjenim okolnostima su važne za ideološko i funkcionalno podešavanje nove vizije strukturisanja društvenog, političkog i ekonomskog sistema. U uvodnom dijelu rada analiziramo ključne teorijske i metodološke propozicije i identifikujemo kontraverzi sa kojima se suočava savremena ekonomska nauka a sve s ciljem da adresiramo značaj i potrebu traženja odgovora da li je (ili nije) ekonomska nauka podređena (za) datom ideološkom okviru!?U drugom dijelu rada analiziramo ključne performanse obrazovanja ekonomista s ciljem da adresiramo značaj hipoteze da bez sistemskog pristupa realizaciji fundamentalnih i aplikativnih naučnoistraživačkih projekata nema uslova za razvoj referentnih kadrova bez čega, ceteris paribus, nema ni kvalitetnog obrazovanja ekonomista. U zaključnim razmatranjima adresiramo opasnosti koje proizilaze iz cirkularnog načina razmišljanja: zbog odsustva fundamentalnih i aplikativnih naučnoistraživačkih projekata ne postoji kritična masa referentnih kadrova i upotrebljivog znanja, odnosto zbog nedostatnosti referentnih kadrova i znanja nema dovoljno kvalitetnih naučnih istraživanja. Mišljenja smo da je unaprijed formulisani pristup izuzetno značajan za izgradnju funkcionalnog i modernog obrazovnog sistema koji će doprinositi rastu zaposlenosti uz optimalnu valorizaciju sopstvenih materijalnih i ljudsih resursa.

Ključne reči



Cijeli članak:


Reference


Ahmedagić, E. (19969). Organizacija preduzeća. Subotica:Čikoš.

Alibabić, Š. (2002). Teorija organizacije obrazovanja odraslih. Beograd: Institut za pedagogiju i adrogogiju Filozofskog fakulteta.

Drucker, P. (1985). Inovacije i preduzetništvo. Beograd: Grmeč

Dušanić, S. (2015). Poslovna etika, globalizacija i kultura poslovanja. Banja Luka: Visoka škola Dositej.

Đokić, A., Ivković, D., Atlagić, N. (2015). Preduzetništvo i inovacije. Banja Luka.

Mašić, B. (2011). Strategijski menadžment. Beograd: Univerzitet Braća Karić.

Pastuović, N. (2012). Obrazovanje i razvoj. Zagreb: Instistu za društvena istraživanja.

Uvalić, M., Vil, B. (2016). Visoko obrazovanje i tržište rada na Zapadnom Balkanu. Pod lupom.