UTICAJ I FUNKCIJA OBUKE ZAPOSLENIH NA USPJEŠNO IMPLEMENTIRANJE INFORMACIONIH SISTEMA

Univerzitet u Istočnom Sarajevu, Fakultet poslovne ekonomije Bijelјina, Republika Srpska, Bosna i Hercegovina
Bosna i Hercegovina

Tehnički fakultet „Mihajlo Pupin“, Zrenjanin, Srbija
Srbija

Gradska uprava Zvornik, Republika Srpska, Bosna i Hercegovina
Bosna i Hercegovina


Apstrakt

Tehnološki napredak postaje glavno oružje u borbi za osvajanje tržišta. Ovim procesom su obuhvaćene sve kompanije koje nastoje globalizovati svoje poslovanje, pa čak i one koje posluju u nacionalnim granicama. Razlog tome je nemogućnost izolovanja od fenomena globalizacije, naročito na tržištima gdje dolazi do velikog prodora inostranog kapitala. Preduzeća kao nosioci privrednih aktivnosti, svoje konkurentske prednosti nastoje da pronađu u primjeni informaciono-komunikacionih tehnologija. Kako ovakav proces postaje neminovnost u poslovanju, ono što diferencira konkurente je brzina implementacije ovih tehnologija, kao i prilagođavanje i praćenje konstantnih promijena u njihovom razvoju. Značajnu ulogu u navedenom procesu imaju korisnici informacionih sistema. Od suštinske važnosti je njihovo prilagođavanje datim promjenama, odnosno sticanje vještina i sposobnosti koje omogućavaju nesmetano obavlјanje svih poslovnih aktivnosti. Kako bi se to i ostvarilo, neophodno je sprovesti odgovarajuće mjere i procedure u cilјu savladavanja rada sa savremenim tehnologijama. Ovo za preduzeće predstavlјa trošak koji može biti neznatan ukoliko se jave poslјedice neadekvatno sprovedenog procesa obuke. Ako se pravilno implementira, a korisnici steknu sva potrebna znanja i vještine, tek onda dolazi do iskorištenosti maksimalnog potencijala informacionog sistema. Ukoliko korisnici ne posjeduju adekvatne vještine, informacioni sistem neće biti u potpunosti iskorišten, što u krajnjem slučaju predstavlјa gubitak za samog privrednog subjekta. Istovremeno udalјava preduzeće od visokog pozicioniranja na globalnom tržištu. U radu će biti opisana funkcija obuke zaposlenih u informacionom sistemu, kao i njen uticaj na samo poslovanje preduzeća.

Ključne reči



Cijeli članak:


Reference


Davis, F. J. (1985). A Technology Acceptance Model for Empirically Testing New End-User Information Systems: Theory and Results. Massachusetts Institute of Techology, Cambridge, Massachusets.

Elis, R., K., (2009). A Field guide to Learning Management Systems. American Society for Training.

Fuerst, W.L., Cheney, P. H. (1982). Factors affecting the percieved utilization of computer-based decision support systems in oil industry. Decision Sciences,13, 554-569.

Jing, R. (2007). A Study on Critical Success Factors in ERP Systems implementation. Chengdu: International Conference on Service Systems and Service Management.

Noudoostbeni, A. (2009). To investigate the Success and Failure Factors od ERP implementation within Malaysian Small and Medium Enterprises. Kuala Lumpur: International Conference of Information Management and Engineering.

Stankić, R., Krsmanović, B. (2009). Upravlјački informacioni sistemi. Bijelјina: Fakultet spolјne trgovine.

Vujaya Kumar, M. N., Suresh, A. V., Subramanaya, K. N. (2010). Application of an Analytical Hierarchy Process to Prioritize the Factors Affectiong ERP Implementation. International Journal of Computer Applications No. 2.