IZAZOVI FINANSIJSKOG IZVEŠTAVANJA NA PODRUČJU PRIZNAVANJA I MERENJA NEMATERIJALNIH SREDSTAVA

Univerzitet u Beogradu, Ekonomski fakultet, Beograd, Srbija
Srbija


Apstrakt

U savremenoj ekonomiji, tržišne vrednosti najuspešnijih preduzeća zasnovane su prvenstveno na vrednosti njihovih nematerijalnih sredstava, koja preuzimaju apsolutnu dominaciju u odnosu na materijalne oblike imovine. Evidentan je drastični porast učešća nematerijalnih sredstava u tržišnoj vrednosti preduzeća (preko 90%). U radu je fokus stavlјen na izazove finansijskog izveštavanja na području priznavanja i merenja nematerijalnih sredstava kao dominirajuće determinante kreiranja vrednosti i konkurentske prednosti preduzeća. Pored analize uzroka razlika u računovodstvenom obuhvatu stečene i interno generisane nematerijalne imovine, u radu su prikazane potencijalne negativne implikacije na izveštavanje koje su posledica postojanja diskrecionog prava menadžmenta u području vrednovanja stečenih nematerijalnih sredstava, kritički su analizirani zahtevi nove međunarodne regulative u vezi merenja fer vrednosti nefinansijskih sredstava, kao i elaborirana ograničenja aktuelnog modela finansijskog izveštavanja na području interno generisane nematerijalne imovine.

Ključne reči



Cijeli članak:


Reference


Blaug, R. and Lekhi, R. (2009) Accounting for intangibles: Financial reporting and Value creation in the knowledge economy. London: The Work Foundation.

Bostwick, E.D. and Fahnestock, R.T. (2011). Fair Value Accounting and the Conceptual Framework. ASBBS Annual Conference. (449-454). Las Vegas.

Britto, L. (2021). Financial Reporting on Intangible Assets – Scope and Limitations. International Journal of Applied Business and Management Sciences, Vol. 2 (2), 161-169.

Canibano, L., Ayuso,M.G. and Sanches,P.(2000). Accounting for Intangibles: A Literature Review, Journal of Accounting literature, Vol.19, 102-130.

Cronje, C.J. and Moolman, S. (2012). Intellectual Capital: Measurement, Recognition and Reporting. South African Journal of Economic and Management Sciences, Vol. 16(1), 1-12.

Fincham,R. and Roslender, R. (2003). The management of Intellectual Capital and its Implications for Business Reporting. Edinburgh: The Institute of Chartered Accountants of Scotland.

IFRS (2018). Interpretation and Application of IFRS Standards. London: Wiley.

IASB. (2011). IFRS 13 Fair Value Measurement, May.

Inkinen, H. (2015). Review of empirical research intellectual capital and firm performance. Journal of Intellectual Capital,Vol. 16 (3), 580-599.

Kaplan, R.S. and Norton, D.P. (1996). Using the Balanced Scorecard as a Strategic Management System, Harvard Business Review, Vol.74(1), 75-85.

KPMG.(2017). Fair value measurement. Questions and answers, US GAAP and IFRS, December, 75-78.

Matos, F., Vairinhos, V., Selig, P.M. and Edvinsson, l. (2019). Intellectual Capital Management as a Driver of Sustainability. Switzerland: ICCA, Springer International Publishing.

Mizik, N. and Nissim, D. (2011). Accounting for Marketing Activities: Implications for Marketing Research and Practice. New York: Columbia Business School.

Moolman, S. (2011). Intellectual Capital: Measurement, Recognition and Reporting. Pretoria: University of South Africa.

Mard, M.J., Hitchner, J.R. and Hyden, S.D. (2007). Valuation for Financial Reporting, John Wiley&Sons, Inc.

Пантелић, М. (2019). Изазови временског повезивања прихода и расхода на подручју интелектуалног капитала. Зборник радова са VII Интернационалног научног скупа ЕКОНБИЗ 2019. (368-378). Бијељина: Универзитет у Источном Сарајеву, Факултет пословне економије Бијељина.

Pantelić, M. (2021). Opšteprihvaćeni računovodstveni principi, Beograd: Centar za izdavačku delatnost, Ekonomski fakultet Beograd

Smalt, S.W. and McComb, M. (2016). Accounting for Internally Generated Intangible Assets. International Journal of Accounting and Taxation, Vol.4(1), 1-15.

https://www.oceantomo.com/intangible-asset-market-value-study/