SAVREMENI KONCEPTI UTICAJA GLOBALIZACIJE I LIBERALIZACIJE NA RAZVOJ TRŽIŠTA

„Inventis CTC“, Srbija
Srbija

Ekonomski fakultet Univerziteta u Nišu, Srbija
Srbija


Apstrakt

Razvoj ideje o liberalizmu vodio je od političke misli ka današnjem neoliberalnom ekonomskom obliku i vodećoj svetskoj ideologiji. Veza između globalizacije, liberalizacije tržišta, razvoja trgovinskih odnosa, uticaja međunarodnih organizacija i neoliberalizma isprepletena je u u ovom radu prikazana delimično hronološki, a delimično kroz analizu tržišnih kretanja i događaja od značaja. U cilјu liberalizacije tržišta važno je redefinisati ulogu države kao „posrednika“ u svim tržišnim aktivnostima, koja posredstvom monetarne i fiskalne politike upravlјa tržišnim odnosima. Proces globalizacije, posebno one ekonomske, aktivno menja te odnose. Međutim, neki autori ističu ozbilјne nedostatke razvijenog liberalnog tržišta koji su od velikog značaja za dalјi globalni razvoj i progres tržišta, a samim tim i trgovine kao procesa.

Ključne reči



Cijeli članak:


Reference


Coakson, M., Lee, L. (2011). „The origin and development of markets: “A business history perspective”. Business History Review 85 (Spring 2011): 9—37, The President and Fellows of Harvard College.

Friedman, M., Friedman. R. (1990). Sloboda izbora, lični stav. Beograd: Global Book.

IMF, World Economic Outlook Database. (2012). Преузето 15. децембра 2017, са сајта: https://www.imf.org/external/pubs/ft/weo/2012/02/weodata/index.aspx

Lee, E. and Vivareli, M. (2008). The Social Impact of globalisation in the Developing Countries. Institute for the study of Labour. Germany.

Lerner, A. (1951). Economics of Employment. New York: McGraw-Hill.

Првуловић, В. (2002). Економска дипломатија. Београд: Универзитет Мегатренд.

Рабреновић, М., Попов, Д. и Стаменовић, М. (2017). „Степен остварене либерализације економије Србије у процесу приступања Светској трговинској организацији“. Мегатренд ревија (рад у штампи).

Ракић, М. (2002). Међународни маркетинг, 2. ед., Београд: Универзитет Мегатренд.

Ricаrdo, D. (1953). Nаčelа političke ekonomije. Zаgreb: Prosvjetа.

Stamenovic, M., Stamenovic, K. (2014). Forecasting new technology in case of Forex and Equity markets. International multidisciplinary Scientific conference EUROBRAND. ISBN 978-86-88065-31-3.

Stamenović, M., Stamenović, K. (2014). „Suggested model of implementation of global technology and operations strategy“. Metalurgia International. ISSN 1582-2214. No 2.

Stamenović, M., Stamenović, K. (2014). Application of Quantitative methods on problem solving. International multidisciplinary Scientific conference EUROBRAND. ISBN 978-86-88065-31-3.

Stamenovic, M., Cvetkovski, T., Primorac, D. (2016). Challenges in forecasting exchange rates by Multinational corporations in global finance era. ESD International Scientific Conference. ISSN 1849-689X. Belgrade.

Стаменовић М., Гулан, Б., Драгаш, Б. (2017). Србија данас — Савремени аспекти неолиберализма, економије, демографије, здравства, безбедности и транзиције. Нови Сад: Прометеј.

Стојановић, И. (2001). Економија. Београд: Универзитет Мегатренд.

Тornjanski, V., Stamenović, M. (2014). Analysis of capital structure patterns of multinational corporations. International multidisciplinary Scientific conference EUROBRAND. ISBN 978-86-88065-31-3.

Tornjanski, V., Stamenovic, M. (2014) „Analysis of capital structure patterns of multinational corporations“. Zbornik radova međunarodne naučne konferencije Eurobend. Zrenjanin.

Tornjanski, V., Stamenović, M., Pajić, V., Marinković, S. (2013). „Evaluation of Eurobank EFG Bank Development Priorities Using normative forecasting“. Metalurgia International. ISSN 1582-2214, Vol. 4.

UN, Economic liberalization and poverty reduction. Преузето 14. јануара 2018, са сајта: http://www.un.org/esa/socdev/rwss/docs/2010/chapter6.pdf

Зборник радова макроекономског планирања и транзиције. (2002). Савезни секретаријат за развој и науку, стр. 28—32.