CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY IN TIMES OF CRISIS

Univerzitet u Istočnom Sarajevu, Fakultet poslovne ekonomije Bijelјina, Republika Srpska, Bosna i Hercegovina
Bosnia and Herzegovina


Abstract

Corporate social responsibility is a frequently used concept in modern business, not only provides a management system that can improve overall business performance, but also has a positive impact on society and the environment, and helps companies protect their business image during the crisis. In countries with developed market economies, social responsibility becomes a very important factor in deciding and choosing customers for a particular product, which contributes to increasing the competitiveness of socially responsible companies. The development of the concept of socially responsible business in the area of Semberija and the Birač region is not at an enviable level. The results of the research show that the collective awareness of corporate social responsibility is insufficiently developed. Nevertheless, it can be indicated that the consciousness of the company is changing in a positive direction, although this change is too slow. This research will try to determine the role of socially responsible business, ie whether and to what extent companies in the mentioned regions have accepted socially responsible business as a standard way of doing business.

Keywords



Full Text


References


Ђурић Кузмановић, Т., и Вуковић, М. (2010). Друштвена одговорност компанија у Србији у условима светске кризе. Школа бизниса, број 3/2010. Висока пословна школа струковних студија, Нови Сад, стр. 35-37.

Ђурић Кузмановић, Т. (2008). Пословно окружење. Висока пословна школа струковних студија, Нови Сад, Алфа-Граф.

Gigauri, I. (2021). Corporate Social Responsibility and COVID-19 Pandemic Crisis: Evidence From Georgia. International Journal of Sustainable Entrepreneurship and Corporate Social Responsibility (IJSECSR). 30-47. 6(1), 18.

Институт за друштвено одговорно пословање, 2020. Преузето 25. маја 2021. године са веб сајта https://idop.hr/

Извјештај о Босни и Херцеговини за 2020. уз документ Саопштење Комисије Европском парламенту, Вијећу, Европском економском и социјалном одбору и Одбору регија.

Козомара, Ј. и Стојадиновић Јовановић, С. (2011). Међународно пословно финансирање. Економски факултет, Београд.

Летица, Б. (2010). Доба одговорности: корпорацијска друштвена одговорност у вријеме свјетске финанцијске кризе. Загреб: МАТЕ д.о.о

Thompson, A. B. (2018). Do good: Embracing brand citizenship to fuel both purpose and profit. American Management Association, str. 1264.

Званична веб презентација Digital Marketing Institute, посјећена 21. фебруара 2022. године https://digitalmarketinginstitute.com/