ULOGA MENADŽMENTA U ENERGETSKOJ EFIKASNOSTI HOTELSKE PRIVREDE

Institut za međunarodnu politiku i privredu, Beograd, Srbija
Srbija

Univerzitet Singidunum, Beograd, Srbija
Srbija


Apstrakt

Turizam, a posebno hotelijerstvo, posle raazornih posledica koje je ostavila globalna kriza po poslovanje i prihode, izazvana pandemijom, očekuje nova kriza i nova neizvesnost u poslovanju. Energetska nestabilnost prerasta u opštu krizu snabdevanja energijom koja će ostaviti negativne posledice po gotovo sve privredne grane, komplementarne sa hotelskom industrijom. U tom kontekstu povećava se značaj i uloga operativnog menadžmenta u hotelima u pravcu racionalnog korišćenja energije. Menaddžment hotela, po pitanju upravlјanja racionalnog korišćenja energije, biće na velikom ispitu. U radu se posebna pažnja obraća na korišćenje energije u zgradama koristeći primer hotela „Square Nine“Beograd. Segmenti sa najvećom potrošnjom energije u ovom hotelu su mnogobrojni. U hotelima se energetska efikasnost može dovesti na viši nivo u segmentima gde dolazi do izražaja ali ne u odnosu na redukciju kvaliteta hotelskog proizvoda i usluga. Bitno je da se održi satisfakcija gostiju na potrebnom nivou. U radu se navode načini po osnovu kojih bi se izvršila pobolјšanja energetske efikasnosti u hotelima, a autori apostrofiraju sledeće mogućnosti: (1) smanjenje količine svežeg vazduha; (2) smanjenje protoka vazduha; (3) smanjenje temperature u određenim prostorima; (4) smanjenje potrošnje (smanjenje gubitaka u prenosu), (5) smanjenje potrošnje i neizvesnost od konvencionalnih fosilnih goriva (alternativni izvori energije), (6) redukcija hlađenja (bolјa kontrola, vremenski programi, povezivanje sa drugim automatizovanim sistemima); (7) servisiranje i održavanje; (8) kreiranje „zelenog“ opredelјenja;Zadatak menadžera u opštoj nestašici energije je usavršavavanje u racionalizaciji potrošnje i iznalaženje više alternartivnih izvora. Pri tome hotelsku ponudu treba neprestano obogaćivati i držati na visokom nivou.

Ključne reči



Cijeli članak:


Reference


Барјактаровић, Д., 2021, Управљање квалитетом у хотелијерству, Универзитет Сингидунум, Београд, стр.344-254.

Барјактаровић, Д., Кнежевић, М.,Слиоусарегко, Н., 2013, „Остваривање енергетске ефикасности у хотелијерству“, Зборник радова: Хотелска кућа, Златибор 31.10.-1.11.2013. стр.317-326.

Гњатовић, Д., 2013, Иновације и уштеде основа пословне успешности у хотелијерству“, часопис Туристички Свет, јануар, стр.23.

Хотел „Square Nine“, www.squarenine.rs (приступљено:21.03.2022).

Петровић, П., 2019, Србија у новом друштвено-економском систему, Институт за међународну политику и привреду, Београд, стр.215.

Вукадиновић, П., (2018), Економија између линеарне и циркуларне економије, Ecologica, Београд, 27 (98), 231-236.

Живковић, Петровић, Ерцеговић. 2021, Утицај пандемије на развој терцијалних делатности, „Ecologica“, Београд, No.101, 2021, str.99-104.