BAZE PODATAKA O POTROŠAČIMA U CRM SISTEMIMA

Univerzitet u Istočnom Sarajevu, Fakultet poslovne ekonomije Bijelјina, Republika Srpska, Bosna i Hercegovina
Bosna i Hercegovina

Univerzitet u Istočnom Sarajevu, Fakultet poslovne ekonomije Bijelјina, Republika Srpska, Bosna i Hercegovina
Bosna i Hercegovina

JU narodna biblioteka i muzejska zbirka Zvornik, Republika Srpska, Bosna i Hercegovina
Bosna i Hercegovina


Apstrakt

Priklјučivanje društva u globalnu mrežu poslovanja uslovlјeno je informaciono-tehnološkim napretkom. Preduzeća kao nosioci ekonomskog razvoja, nezaobilazan su subjekt u navedenom procesu. Kako bi se prodaja održala u uslovima intenzivnije konkurencije, potrebno je svakom potrošaču pristupiti pojedinačno, odnosno izboriti se za povjerenje svakog potrošača. Klјučni moment u takvom pristupu je uvođenje CRM sistema (Customer Relationship Management), naročito kada je riječ o robi masovne potrošnje. Kompanije koje posluju u zemlјama u tranziciji, kako bi ostale u trendu sa razvojem konkurencije ili bili ispred nje, uvode ove sisteme u svoje poslovanje. Suština njihove implementacije je prilagođavanje svoje ponude svakom individualnom potrošaču. Da bi se ovo postiglo potrebno je prikupiti što više raznih informacija o svakom potrošaču. Međutim, njihovo prikuplјanje, čuvanje i obrada često predstavlјa problem, ukoliko se ovim aktivnostima ne pristupi na pravilan način. Sektor informacionih tehnologija je najčešće zadužen za provođenje i kontrolisanje cjelokupnog procesa manipulisanja informacijama. Zakonska regulativa štiti prava potrošača, te je neophodno postupati u skladu sa njom. Kako bi se izbjegli potencijalni problemi koje može da prouzrokuje nepravilno manipulisanje podacima, potrebno je adekvatno organizovati baze podataka i njihov sistem zaštite. U radu se nastoji prikazati pravna regulativa, koja se odnosi na način prikuplјanja podataka u poslovnim bazama podataka.

Ključne reči



Cijeli članak:


Reference


A. Reid, M. Catterall (2005), Invisible data quality issues in a CRM implementation, Database Marketing & Customer Strategy Management, Henry Stewart Publications.

Agencija za zaštitu ličnih podataka u Bosni i Hercegovini (2009), Pravilnik o načinu čuvanja i posebnim mjerama tehničke zaštite ličnih podataka, ("Službeni glasnik BiH", broj 30/03, 42/03, 81/06, 76/07, 81/07, 94/07 i 24/08).

I. Domazet (2007), Unapređenje konkurentnosti preduzeća primenom CRM strategijskog koncepta, Beograd, Ekonomski institut.

D. Taber (September 2017), What to do when your CRM project fails, CIO, IDG Communications, https://www.cio.com/article/2381909/what-to-do-when-your-crm-project-fails.html.

McAfee (2017), Data exfiltration study: Actors, tactics and detection, Santa Clara.

Republičkki zavod za statistiku (2019), Upotreba informaciono-komunikacionih tehnologija u preduzećima, Republika Srpska, https://www.rzs.rs.ba/.

Službeni glasnik BiH (2011), Zakon o zaštiti ličnih podataka, br. 49/2006, 76/2011, 89/2011.

Super Office (January 2020.), GDPR and CRM: How to Manage Customer Data in 2020, https://www.superoffice.com/blog/gdpr-crm/.