KOMPATIBILNOST CILJEVA KVALITETA SA STRATEŠKIM PRAVCEM I KONTEKSTOM ORGANIZACIJE

Univerzitet u Istočnom Sarajevu, Ekonomski fakultet Brčko, BiH
Bosna i Hercegovina

Univerzitet u Istočnom Sarajevu, Ekonomski fakultet Brčko, BiH
Bosna i Hercegovina


Apstrakt

Strateško upravlјanje organizacijom preduslov je za njeno dugoročno i održivo poslovanje. Strateškim planom se određuju glavni načini za puno ostvarivanje misije i strateški odgovori na najvažnije izazove, sa kojima se organizacija suočava u sadašnjem nadolazećem vremenu. Polazeći od klјučnih strateških dokumenata (misija, vizija, poslovna politika, strategija) uobičajeno je da se definišu principi i pravila kojima se definiše okvir za realizaciju ovog procesa. Pozicija organizacije zasnovana na filozofiji ukupnog kvaliteta odnosno na potrebi obezbjeđivanja zadovolјstva korisnika i drugih zainteresovanih strana predstavlјa pravi strateški izbor i izazov za sve. Ona omogućava organizaciji da ostvari značajnu konkurentsku prednost i svakoj zainteresovanoj strani da zaštiti svoje interese i ostvari svoje zahtjeve. Rukovodstvo organizacije formuliše politiku kvaliteta s cilјem da principe kvaliteta ugradi u sve dokumente sistema kvaliteta i da se zaista implementiraju u svakom dijelu organizacije. Politika kvaliteta daje osnove za određivanje cilјeva kvaliteta tako što definiše osnovne ideje vodilјe i principe sistema kvaliteta. Cilјevi kvaliteta pretvaraju poslovnu strategiju u planove i akcije. Neophodni su kao osnova za mjerenje performansi, određivanje zaposlenima nečega čemu će težiti, sprečavanje padova performansi i podsticanje rasta organizacije preko ostvarivanja postavlјenih cilјeva i utvrđivanja novih, ambicioznijih. Cilј rada je istražiti i analizirati saglasnost i povezanost cilјeva i politike kvaliteta sa strateškim okvirom u organizaciji i u kojoj mjeri ta saglasnost odnosno povezanost utiče na uspjeh organizacije i njenu konkurentnost.

Ključne reči



Cijeli članak:


Reference


Арсовски, С., и Лазић, М. (2010). Водич за менаџере квалитета. Крагујевац: Машински факултет.

Филиповић, Ј., и Ђурић, М. (2010). Систем менаџмента квалитета. Београд: Факултет организационих наука.

Хелета, М. (2008). Менаџмент квалитета. Београд: Универзитет Сингидунум.

Митровић, Ж. (2004). Основе интегралног управљања квалитетом. Београд: Институт за истраживања у пољопривреди.

SRPS ISO 9000:2015. (2015). Систем менаџмента квалитетом – Основе и рјечник. Београд: Институт за стандардизацију Србије.

SRPS ISO 31000:2015. (2015). Менаџмент ризиком - Принципи и смернице. Београд: Институт за стандардизацију Србије.

SRPS ISO 9001:2015. (2015). Системи менаџмента квалитетом – Захтеви. Београд: Институт за стандардизацију Србије, Београд.

Тодосијевић, Р. (2008). Стратегијски менаџмент. Суботица: Економски факултет.

Ушћумлић, Д., и Јекић, Ц. (2018). Менаџмент квалитетом. Брчко: Економски факултет.