TRGOVINA U USLOVIMA DIGITALNE TRANSFORMACIJE

Univerzitet u Nišu, Ekonomski fakultet, Niš, Srbija
Srbija

Univerzitet u Nišu, Ekonomski fakultet, Niš, Srbija
Srbija

Visoka poslovna škola strukovnih studija, Novi Sad, Srbija
Srbija


Apstrakt

Razvojem računarskih mreža, pre svega interneta, kao i sve većom upotrebom informaciono-komunikacionih tehnologija (IKT) u poslovanju kompanija iz različitih oblasti, počinje da se afirmiše jedan novi oblik poslovanja. Tako digitalna ekonomija postaje termin koji se koristi kako bi obeležio ovaj novi oblik poslovanja. Digitalna ekonomija je u konstantnom rastu i opravdane su pretpostavke da će se načini klasičnog ekonomskog poslovanja sve više seliti u elektronsku, online, tzv. digitalnu formu. U ovakvim uslovima funkcioniše i trgovina, koja pripada grupi inovaciono-intenzivnih sektora privrede. Predmet istraživanja u ovom radu je razvoj trgovine u uslovima digitalne ekonomije. Savremena trgovina se sve više obavlja putem interneta, a za uspešnost na elektronskom tržištu neophodno je razviti svest potrošača o razvoju trgovine putem Interneta. Dolazi do krupnih promena u načinu poslovanja, tako da elektronska trgovina i internet postaju deo svakodnevnice, što samo predstavlja početak nove digitalne revolucije, koja je zasnovana na naučno-tehnološkom progresu. Imajući u vidu ovako definisan predmet istraživanja, cilj rada je analiza dostignutog nivoa razvoja trgovine u uslovima digitalne ekonomije, odnosno proces digitalizacije trgovine. U tom kontekstu biće izvršena analiza digitalizacije trgovine u svetu i u Republici Srbiji. Očekivani razultati ovog rada jesu da pruži adekvatne informacije o funkcionisanju trgovine u uslovima digitalne ekonomije, što može biti od koristi onima koji se ovom oblašću bave. Takođe, očekuje se da se u radu ukaže na način na koji se kontinuirano unapređuje elektronska trgovina primenom savremenih informaciono-komunikacionih tehnologija.

Ključne reči



Cijeli članak:


Reference


Breznitz, D., & Zysman, J. (2013). Introduction: Facing the Double Bind: Maintaining a Healthy and Wealthy Economy in the Twenty-first Century . In D. Breznitz, & J. Zysman (Eds.), The Third Globalization: Can Wealthy Nations Stay Rich in the Twenty-First Century? Oxford University Press. Oxford-New York.

Ćuzović, Đ., & Sokolov-Mladenović, S. (2014). Globalizacija i digitalna ekonomija. Sinteza 2014 - Uticaj interneta na poslovanje u Srbiji, Univerzitet Singidunum, Beograd, pp. 143-147.

Deschacht, N. (2021). The digital revolution and the labour economics of automation: A review. ROBONOMICS: The Journal of the Automated Economy, 1, 8. Retrieved from https://journal.robonomics.science/index.php/rj/article/view/8

Frey, C. B., Osborne, M. A. (2017). The Future of Employment: How Susceptible Are Jobs to Computerisation? Technological Forecasting and Social Change, vol. 114, 254-280. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2016.08.019.

Hagberg, J. Sundstrom, M. & Egels-Zandén, N. (2016). The digitalization of retailing: an exploratory framework. International Journal of Retail & Distribution Management, Vol. 44 Issue: 7, pp.694-712.

http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=isoc_bdek_smi〈=en

https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-datasets/-/isoc_bdek_sme

https://internetworldstats.com/stats.htm

Kelly, K. (1998). New rules for the new economy: 10 radical strategies for a connected world. Harmondsworth: Penguin Books Ltd.

McKinsey Global Institute. (2017). Jobs lost, jobs gained: What the future of work will mean for jobs, skills, and wages. McKinsey Global Institute. Retrieved May 21, 2021, from https://www.mckinsey.com/featured-insights/future-of-work/jobs-lost-jobs-gained-what-the-future-of-work-will-mean-for-jobs-skills-and-wages

OECD. (2014). Science and Technology Statistic Portal. Raspoloživo na: https://stats.oecd.org/glossary/detail.asp?ID=6267

Piketty, T. (2013). Capital in the twenty-first century. Cambiridge-London: Harvard University Press.

Poutanen, S., & Kovalainen, A. (2017). Gender in Inovation in the New Economy. New York: Palgrave Macmillan.

Simon, P. (2011). The Age of the Platform. How Amazon, Apple, Facebook and Google Have Redefined Business. Las Vegas: Motion Publishig,.

Turban, E., McLean, E., & Wetherbe, J. (2004). Information Technology for Management: Transforming Organizations in the Digital Economy. New York: Wiley.

Turban, E., Whiteside, J., King, D., & Outland, J. (2017). Introduction to Electronic Commerce and Social Commerce. Cham: Springer International Publishing.

Upotreba informaciono-komunikacionih tehnologija u Republici Srbiji, 2014-2019. Beograd: Republički zavod za statistiku