UTICAJ MARKETING INSTRUMENATA NA IZBOR VISOKOŠKOLSKE INSTITUCIJE

Univerzitet u Istočnom Sarajevu, Republika Srpska, Bosna i Hercegovina
Bosna i Hercegovina


Apstrakt

Visoko obrazovanje u Bosni i Hercegovini dobija novu dimenziju pod uticajem globalizacije i tendencija na tržištu usluga na svjetskom nivou. Univerziteti počinju razmišlјati tržišno. Uloga univerziteta će se u tom pogledu dodatno povećati s obzirom na razvoj "intenzivnog-znanja" ekonomije i društva, i sve većeg fokusa na informacije i znanje u svim sektorima i djelatnostima društvenog sistema. S obzirom da se ove institucije temelјe na znanju, one moraju igrati klјučnu ulogu za promjenu i razvoj društva formiranjem lјudskog kapitala kroz odgovarajuće obrazovanje studenata. Uslјed smanjenja broja studenata, povećanja broja privatnih fakulteta kao i smanjenja prihoda univerziteta i budžetskih sredstava obrazovnim institucijama ne preostaje ništa drugo do da prihvate marketing koncept kao vidilјu u svom poslovanju. Budući da zadovolјstvo studenata na polјu kvaliteta nastavnog procesa, koje je neposredno povezano sa pridobijanjem novih studenata, predstavlјa izvor prihoda za univerzitete, marketing koncept može značiti i uslov opstanka. Zadovolјan korisnik usuge obrazovanja znači bolјi imidž visokoškolske institucije. Novo akademsko okruženje karakterišu radikalne i diskontinuirane promjene i zahtjevi za stvaranjem novih znanja radi sticanja prednosti. Posvetiti pažnju svim instrumentima marketing miha, i pronaći najbolјu mjeru njihove primjene, jedino može dati najbolјe rezultate. U ovom radu je istražen uticaj marketing instrumanata na izbor visokoškolske institucije, posmatrano iz ugla studenata Univerziteta u Istočnom Sarajevu.

Ključne reči



Cijeli članak:


Reference


Vasilјev S., (1999) Marketing principi, Birografika, Subotica.

A new higher education marketing mix: The 7Ps for MBA marketing, Dostupno na: www.researchgate.net/publication/235284514_A_new_higher_education_marketing_mix_The_7Ps_for_MBA_marketing.

Milјković J., Kovačević J. (2011), Elementi marketing miha kao činioci izbora visokoobrazovne institucije, Institut za pedagogiju i andragogiju, Univerzitet u Beogradu.

Milisavlјević M, Todorović J., (2000) Marketing strategija, EF IZIT Beograd.

URL izvori: www.wto.org/english/tratop_e/serv_e/serv_e.htm

Kotler P.,Lee N., (2007) Marketing u javnom sektoru, MATE d.o.o., Zagreb.

Kotler P., Keller K.L., (2006) Marketing menadžment, dvanaesto izdanje, Data status, Beograd.

High Level Group on the Modernisation of Higher Education, (2013), Report to the European Commission on Improving the quality of teaching and learning in Europe’s higher education institutions.

Zakon o visokom obrazovanju (Službeni glasnik Republike Srpske“, broj 73/10, 104/11, 84/12, 108/13 i 44/15).

Gajić J. (2010), Marketing strategija u visokom obrazovanju, doktorska disertacija, Univerzitet Singidunum, Beograd.

Kancir R., (2004) Marketing usluga, Beogradska poslovna škola, Beograd,

Vračar D., (1997) Strategije tržišnog komuniciranja, Europublic, Beograd,

Lovreta S., Končar J., Petković G. (2009), Kanali marketinga, Centar za izdavačku delatnost, Ekonomski fakultet u Beogradu.

Dev Raj Adhikari Knowledge management in academic institutions , International Journal of Educational Management, Vol. 24 Iss: 2 pp. 94 – 104.