UTICAJ INOVATIVNIH AKTIVNOSTI NA POSLOVANJE PREDUZEĆA U USLOVIMA PANDEMIJE COVID-19

Univerzitet u Istočnom Sarajevu , Saobraćajni fakultet, Doboj, Republika Srpska, BiH
Bosna i Hercegovina

Univerzitet u Istočnom Sarajevu , Fakultet poslovne ekonomije Bijelјina, Republika Srpska, BiH
Bosna i Hercegovina

Fond za penzijsko i invalidsko osiguranje Republike Srpske, Republika Srpska, BiH
Bosna i Hercegovina


Apstrakt

Pandemija, pod nazivom COVID-19, koja je zahvatila cijeli svijet, neminovno dovodi do pada svjetske ekonomije, a brojne zemlјe je stavila u poziciju da se suočavaju sa najvećim ekonomskim problemima u poslјednjih nekoliko decenija. Recesija uzrokovana pandemijom COVID-19 pogađa sve zemlјe svijeta, u većoj ili manjoj mjeri, ali nijedna privreda nije pošteđena. Sva nova tržišta i ekonomije u razvoju imaju ranjivost, koja je pojačana uslјed ove novonastale situacije, na koju bismo trebali odgovoriti brzim prilagođavanjem, adekvatnim strategijama i inovacijama. Zadatak bosanskohercegovačkih preduzeća jeste vrlo složen i iziskuje dobru pripremu, izbor dobre strategije, prilagodlјivost poslovanja, elastičnost organizacione strukture, adekvatno osmišlјen tržišni nastup, kompetentan menadžment, kao i razvijen marketing program, koji prati inovativne aktivnosti preduzeća. Međutim, da bi se navedeno uspostavilo, neophodno je omogućiti i primjenjivati novu formu menadžmenta u preduzećima u BiH. Strateški kurs Bosne i Hercegovine jeste integracija u Evropsku uniju i izlazak domaćih preduzeća i privrede na evropsko i svjetsko tržište. U samom radu prikazano je istraživanje inovativnog menadžmenta u preduzećima koja posluju na području grada Bijelјine, sa posebnim osvrtom na inovativne aktivnosti i promjene. Dobijeni rezultati istraživanja su potvrdili postojanje pozitivne veze inovativnih aktivnosti i konkurentnosti preduzeća. Svakodnevne brojne probleme sa kojima se preduzeća suočavaju u okviru novonastale COVID krize potrebno je shvatiti kao poziv na promjenu, na akciju, djelovanje i inovaciju, jer primjena ovog fenomena jeste jedini adekvatan odgovor na krizu i prevazilaženje iste.

Ključne reči



Cijeli članak:


Reference


Boston Consulting Group, Overcoming the Innovation Readiness Gap. Преузето 14. маја са сајта https://www.bcg.com/publications/2021/overcoming-the-readiness-gap

Drucker, P. (1985). Иновације и предузетништво.Београд: ПС „Грмеч“

Европски парламент, Covid-19: 10 things the EU is doing for economic recovery. Преузето 13.маја са сајта https://www.europarl.europa.eu/news/en/headlines/eu-affairs/20200625STO82007/covid-19-10-things-the-eu-is-doing-for-economic-recovery

Европска комисија, Recovery plan for Europe. Преузето 10. маја са сајта https://ec.europa.eu/info/strategy/recovery-plan-europe_en

Jakopin, Е. (2011). Оквир нове индустријске политике Србије. Економика предузећа. (73-88). Београд: Републички завод за развој

Kotler, P. (2003). Marketing Insights From A do Z. New Jersey: John Wiley&Sons

Саопштење Агенције за статистику Босне и Херцеговине (2021). Пословне статистике, Туризам. Преузето 03. маја са сајта www.bhas.ba

Саопштење Агенције за статистику Босне и Херцеговине (2021). Демографија и социјалне статистике. Преузето 03. маја са сајта www.bhas.ba

Свјетски економски форум, The Global Competitivness Report 2019. Преузето 13. маја са сајта www.weforum.org